ایده‌ی ساخت پمپ از کجا نشات کرفته است؟

ایده‌ها معمولا از نیازها سرچشمه می‌گیرند و این نیاز انسان به جابه‌جایی آب بود که جرقه‌ای در ذهن بشر برای ساختن پمپ آب شد!

اولین نمونه‌های پمپ توسط چه کسانی اختراع شدند؟

بنا به سندهای تاریخی، مصریان باستان دو هزار سال قبل از میلاد مسیح، اولین نمونه‌های پمپ را اختراع کردند.
این مردم توانسته بودند به کمک سیستم خاص خود، آب را از اعماق زمین به سطح بیاورند که عمق تقریبی کارکرد این پمپ‌ها، شش متر تخمین زده شده است.
این سیستم در واقع یک نوع چرخ آبی بسیار ساده بود که سطل‌هایی برای انتقال آب داشت.


پمپ‌هایی به شکل کنونی از کجا سرچشمه گرفتند؟

پس از مصریان، یونانی‌ها مدل‌های ساده‌ای از پمپ‌های رفت و برگشتی را طراحی کردند.
در آن دوران، ارشمیدس، ریاضی‌دان یونانی، وسیله‌ای را که امروزه به پیچ ارشمیدس معروف است اختراع کرد.
این پیچ، با کمک نیروی دست کار می‌کند و به صورت شیبدار قرار داده می‌شود.

فرانسوی‌ها و انگلیسی‌ها:
این اروپایی‌ها بودند که قدم نهایی را برداشتند.
متاسفانه تاریخ دقیقی درباره‌ی مبدا تاریخی ساخت پمپ‌های گریز از مرکز در دسترس نیست اما اولین نمونه از پمپ‌های گریز از مرکز پیشرفته، در اواخر قرن هفدهم و توسط مهندسین فرانسوی و انگلیسی ساخته و به دنیا معرفی شد.
پس از گذشت مدت زمانی از ارائه‌ی پمپ‌های گریز از مرکز و آشنایی بیشتر مردم با آن‌ها، مزایای این پمپ‌ها به جهانیان آشکار شد و عملا پمپ‌های سانتریفیوژ، گوی سبقت را از پمپ‌های رفت و برگشتی دزدیدند و جایگاه خود را در صنعت و زندگی مردم محکم کردند.

بیشتر بخوانید  پمپ آب بشقابی و کاربرد آن

بعد از نگاهی به تاریخچه پمپ های آب اولیه نوبت به آشنایی بیشتر با این تکنولوژی است. نیاکان و اجداد ما توانستند به خوبی به این فناوری دست پیدا کرده و از آن در مناطق گرم و خشک استفاده کنند. اگر می خواهید با انواع پمپ های آب و کارکردهای بیشتر آشنا شوید، در ادامه با ما همراه باشید.

پمپ آب چیست؟

اما در بحث انواع پمپ های آب اولیه باید کمی هم این دستگاه را معرفی کرد. پمپهای آب در واقع به عنوان تجهیزات مکانیکی شناخته می شوند که فانکشن و کارکرد اصلی آن ها بهبود فشار آب جریان در لوله است. بر همین اساس هر پروژه ای اعم از ساختمانی یا کارخانه ای، کشاورزی یا باغبانی و البته صنعتی از انواع پمپ های آب بی نیاز نیستند.

پمپ آب خانگی

کاربرد پمپ های آب

حالا که می دانیم پمپ های آب اولیه از گذشته های دور نقشی پر رنگ در تمدن جوامع داشتند و توانستند زندگی را برای نوع بشر آسان تر کنند، خوب است با کاربردهای آن نیز آشنا شویم. در حال حاضر از انواع پمپ های آب برای آبیاری گلخانه، مصارف کشاورزی، بهبود فشار آب مناطق مسکونی به ویژه در مناطق کم آب، پارک ها، کارگاه های پرورش دام و طیور و البته پرورش ماهی استفاده می شود. به این ترتیب می توان دریافت که در هر صنعت و فرایندی که نیاز به آب باشد، استفاده از پمپ های آب احساس می شود. به همین دلیل گذشتگان ما این فناوری را وارد زندگی بشر کردند و توانستند از آب برای مصارف بیشتری استفاده کنند.

بیشتر بخوانید  آموزش و مراحل روغن کاری پمپ آب خانگی

لزوم استفاده از پمپ های آب

اما با شروع استفاده از پمپ های آب اولیه اهمیت آن نیز روز به روز افزایش یافت. با پیشرفت صنعت استفاده از آب در کارخانجات بیشتر شد و با گسترش فناوری های مختلف، بسیاری از کارگاه ها توسعه یافتند و دست به تولیدات جدیدی زدند که بدون آب ممکن نبود. از سوی دیگر زندگی روستایی جای خود را به شهر نشینی داشت و با توسعه پزشکی، نظافت و استحمام اهمیت بیشتری پیدا کرد. این مهم خود نیز به اهمیت لوله کشی و استفاده آسان از منابع آبی دامن زد. در نتیجه مهندسی فضای شهری به سمتی رفت که هرچه بیشتر از پمپ های آب اولیه استفاده کرده و منابع آبی را به خانه های مردم برساند.

با تغییر شکل زندگی مردم و آپارتمان نشینی، استفاده از این پمپ ها بیشتر شد و در حال حاضر مردم نه فقط برای استفاده از آب های زیر زمینی به شکل سنتی بلکه برای تقویت فشار آب از این تکنولوژی بهره می برند. اما همین پمپهای آب اولیه خود انواع مختلفی دارد که می خواهیم در ادامه نگاهی به آن بیندازیم.

خرید انواع پمپ آب

پمپ های پیستونی و غلطکی نمونه های نخستین پمپ های آب اولیه

نخستین نمونه پمپ آب اولیه را می توان نوع پیستونی دانست که در 250 سال قبل از میلاد توسط یونانی ها اختراع شد و تا سالهای سال تکنولوژی مورد علاقه رومیان باستان بود. بعد آن در قرن شانزدهم میلادی انواع پمپ های غلتکی و کشویی اختراع شد و توانست در فاصله کوتاهی جای خود را به پمپ های دنده ای بدهد.

پمپ های دیافراگمی و شناور انقلابی در صنعت پمپ های آب اولیه

در قرن هجدهم مهندسان اروپایی در کارخانه هیدرولیک صنعتی اورال توانستند برای اولین بار از نمونه های اتوماتیک استفاده کنند تا اینکه شخصی به نام سیمپسون در انگلستان تجارتخانه ای را در لندن تاسیس کرد و توانست این نمونه را به تولید انبوه برساند. اگرچه نمونه های فوق همگی در زمان خود به عنوان دستاوردهای فناوری شناخته می شدند، اما در قرن نوزدهم انواع پمپ های دیافراگمی توانستند انقلابی در این عرصه به پا کرده و اختراع آن ها به نام شرکت ادسون ثبت شد. این فناوری در سالهای بعد به روند مثبت و رو به رشدش ادامه داد و اولین پمپ های شناور در قرن بیستم وارد بازار شد.

بیشتر بخوانید  راهنمای جامع خرید پمپ کفکش

در طی این سالها نمونه های پمپ های آب اولیه توانستند هر کدام به نوعی زندگی بشر را آسان تر کنند و با تولید انبوه درآمدی فوق العاده را نصیب کارخانه ها کنند. در حال حاضر نیز رشد این تکنولوژی همچنان ادامه دارد و متخصصان بر اساس نیاز صنایع مختلف و کاربری های متفاوتی که برای پمپ های آب تعریف شده، دست به طراحی های نوینی در زمینه پمپهای آب اولیه می زنند.

پمپ آب صنعتی

مصارف مختلف پمپ ها

در انتهای این بحث نیز بخاطر داشته باشید که پمپ ها بر اساس فانکشن و کارکرد به دو دسته اصلی پمپ های خانگی و صنعتی استفاده می شوند. البته پمپ آب صنعتی خود شامل نمونه های مختلف برای کشاورزی، دام و طیور و استفاده کارخانجات می شود. به خاطر داشته باشد که با هر عملکرد و کارکردی که از این پمپ ها انتظار دارید، مسئله اصلی انتخاب برند و محصول مناسب است. در نتیجه بهتر است بر اساس فاکتورهایی چون کارخانه تولید کننده، پشتیبانی و گارانتی فنی، ظرفیت و قدرت مکش و البته نیروی بالابری محصولی مناسب را انتخاب کنید.

به این ترتیب با انتخاب محصول مناسب دیگر نیازی به هزینه های تعمیرات و موارد مشابه نیست و طول عمر بیشتر دستگاه باعث می شود تا بتوانید در بازه زمانی طولانی تر بدون دغدغه های تعمیرات و موارد مشابه از آن استفاده کنید. البته در صورت تمایل و پرسیدن سوالات بیشتر درباره پمپ های آب می توانید از نیروهای متخصص و فنی تیم ما کمک گرفته و سپس نسبت به ثبت سفارش و خرید اقدام کنید.