تجهیزات جانبی پمپ آب شامل بخش های مختلفی می شود که عملکرد صحیح موتورهای پمپ آب در گرو عملکرد صحیح این قطعات و تجهیزات می باشد. در این مقاله می خواهیم با معرفی پمپ های آب، به معرفی قطعات و تجهیزات جانبی این تجهیزات مهم در ساختمان ها بپردازیم و بیشتر با نام آنها و نحوه عملکرد هرکدام آشنا شویم.

پمپ آب

با افزایش جمعیت به خصوص در کلان شهر ها، رفته رفته ساختار معماری خانه به گونه ای طراحی می شود که جای خود را باید به ساختمان های چند طبقه بدهند. همچنین امروزه غالب ادارات، مراکز تجاری و … در قالب ساختمان های تجاری و اداری مشغول فعالیت هستند.

اما یکی از مشکلاتی که برای این نوع واحد های مسکونی و غیر مسکونی وجود دارد، فشار آب است که بدون پمپ آب نمی تواند تا طبقات بالاتر برسد. پمپ آب وسیله ای برای رفع این مشکل است.

در واقع پمپ آب یک دستگاه الکتریکی است که با استفاده از تبدیل نیروی الکتریسیته به نیروی مکانیکی، برای افزایش و تقویت فشار آب به کار می رود و به کمک این دستگاه می توان آب را از طریق لوله کشی ها به بالاترین طبقات ساختمانی فرستاد. پمپ آب ها انواع مختلفی دارند که از جمله آنها می توان به پمپ آب سیرکولاتور، پمپ آب زمینی، شناور، جتی، طبقاتی، کف کش، لجن کش، دو پروانه، بشقابی، محوری و دوار اشاره نمود.

بیشتر بخوانید  پمپ آب بشقابی و کاربرد آن

تجهیزات جانبی پمپ آب

پمپ آب از یک سری تجهیزات جانبی ساخته می شود که این تجهیزات با در کنار هم قرار گرفتن می توانند عملکرد انتقال آب و تقویت فشار آن را افزایش دهند. آشنایی با تجهیزات جانبی پمپ آب می تواند در خرید صحیح آنها تجهیزات مورد نیاز برای پمپ های آب ضروری باشد.

اهمیت آشنایی با تجهیزات جانبی پمپ آب زمانی مهم است که شما می خواهید برای پمپ مورد نظر خود، برای راه اندازی یا تعمیر آن، قطعاتی را بخرید. در ادامه سعی می کنیم به معرفی وسایل پمپ آب و اجزای آن بپردازیم و با تجهیزات جانبی پمپ آب بیشتر آشنا شویم.

خرید انواع تجهیزات جانبی پمپ آب

اجزا و تجهیزات پمپ آب

به طور کلی اجزای و تجهیزات جانبی پمپ آب از قسمت های مختلفی تشکیل می شود که از جمله آنها می توان به کلید های کنترلی، ابزارهای تمیز کننده، لوازم یدکی و … اشاره نمود. برخی از اجزا و تجهیزات جانبی پمپ آب عبارتند از:

  • سیل مکانیکی: از جمله قطعات مهمی که در ایمنی پمپ های آب باید در نظر گرفته شود، سیل مکانیکی است که وظیفه آن جلوگیری از نشت سیال به بیرون است. این وسیله جانبی از دو جز سطح صاف ساخته می شود که یکی از آنها روی پمپ ثابت و غیر متحرک قرار گرفته و دیگری قطعه ای متحرک بر روی محور گردش پمپ است.
  • فلوتر: شناور پمپ که با نام فلوتر شناخته می شود، وظیفه ای مشابه با سیل بند دارد و سطح سیال را کنترل می کند. این وسیله اما از دو الکترود L , H تشکیل می شود که با باز و بسته کردن کنتاکت، سیستم پمپاژ سیال را خاموش و روشن می کند. هرگاه میزان سطح سیال کاهش پیدا کرد، الکترود نوع L فعال شده و همچنین هرگاه سطح سیال افزایش پیدا کند، الکترود نوع H فعال می گردد که سطح سیال را به ترتیب افزایش و کاهش می دهد.
  • شیلنگ منبع تحت فشار: وسیله ای است که آب یک مخزن تحت فشار به پمپ متصل می شود و همچنین از آن می توان برای جابجا نمودن و انتقال سیال به منبع تحت فشار از پمپ استفاده نمود. این شیلنگ ها از گالوانیزه ساخته شده و می توانند تا 10 برابر فشار بار را تحمل نمایند.
  • مانومتر آنالوگ: یکی دیگر از تجهیزات جانبی پمپ آب مانومتر ها است که این تجهیزات می توانند فشار انواع سیال ها را در حالت مایع و گاز اندازه گیری نمایند. این تجهیزات می توانند فشار گاز حبس شده را تا 50 هزار پوند بر اینچ محاسبه نمایند.
  • کلید پرشر: این وسیله که در بازار به عنوان کلید اتومات پمپ یا سوئیچ پمپ آب نیز شناخته می شود، برای قطع و وصل نمودن سوئیچ پمپ آب به کار گرفته می شود. در واقع این کار باعث می شود تا فشار داخل مخزن نوسان پیدا نکرده و عملکرد پمپ کاملا اتوماتیک کنترل شود. کلید پرشر از یک برد الکترونیکی ایجاد شده است.
  • پنج راهی: قطعه کوچکی از دیگر اجزای پمپ آب است که برای ایجاد ارتباط بین منبع دیافراگم و کلید پرشر و همچنین مانومتر به عنوان یک رابط استفاده می شود.
بیشتر بخوانید  پمپ آب جتی چیست و چگونه کار میکند؟

لوازم جانبی پمپ آب

متعلقات پمپ آب

رایج ترین متعلقات و تجهیزات جانبی پمپ آب عبارتند از:

  • منبع تحت فشار: منبع تجت فشار را می توان از تجهیزات اصلی پمپ آب دانست که می تواند در حفظ فشار آب در سیستم های آب رسانی کمک کننده باشد.
  • سختی گیر: از تجهیزات جانبی پمپ آب هستند که از بین برنده املاح و سختی های آب می باشند. این قطعه می تواند در سه مدل اتوماتیک، دستی و نیمه اتوماتیک دسته بندی گردد.
  • مبدل حرارتی: این قطعه وظیفه انتقال حرارت بین دو سیال را دارد که از مخلوط شدن آن هم جلوگیری می کند.
  • مخزن کویل دار: از این وسیله برای تولید آب گرم در اماکنی از جمله تاسیسات ساختمانی در هتل ها، بیمارستان ها، رستوران ها و … استفاده می گردد.

فروشگاه عرضه کننده لوازم جانبی پمپ آب

خرید تجهیزات جانبی پمپ آب

اگر قصد خرید تجهیزات برای پمپ آب را دارید، می توانید به وب سایت ما مراجعه کنید. فروشگاه پمپ نصر با داشتن سابقه ای بیش از 50 سال، به عنوان یکی از نمایندگان فروش محصولات تایفو، واتس، انیکس و سامر آماده ارائه محصولات مختلفی در صنعت پمپ سازی کشور است. از طریق شماره های 03132363516 یا 03132334704 با ما در ارتباط باشید.

از جمله محصولات این فروشگاه عبارتند از:

  • خرید پمپ آب
  • کف کش، شناور و لجن کش
  • موتور برق و لوازم باغبانی
  • الکتروموتور ها
  • لوازم جانبی
  • لوله های خرطومی