پمپ آب بشقابی یکی از انواع پمپ های کاربردی جهت رفع مشکل افت فشار آب می باشد. همانطور که می دانید، یکی از مشکلاتی که بسیاری از افراد امروزه و به خصوص در فصل تابستان با آن روبرو هستند، افت فشار آب می باشد که می تواند به دلایل متعددی ایجاد شود. حتما برای شما نیز اتفاق افتاده است که در هنگام حمام و یا شستشوی ظروف با این مشکل روبرو شده باشید. این افت فشار می تواند عامل بیرونی یا داخلی داشته باشد. افت فشار آب ناشی از کاهش میزان آب ورودی از لوله های شهری، عامل بیرونی است و تنها راهکار استفاده از پمپ آب می باشد که تا اندازه ای می تواند این مشکل را برطرف کند.

پمپ آب بشقابی چیست؟

پمپ آب بشقابی از جمله تجهیزات مکانیکی پرکاربرد در منازل مسکونی است که جهت رفع مشکل افت فشار آب که مشکلی شایع در غالب شهر های ایران است، مورد استفاده قرار میگیرد. نحوه عملکرد این پمپ آب خانگی به این صورت است که بعد از ورود سیال پروانه شروع به چرخیدن می کند و به سیال انرژی داده و از طریق نیروی گریز از مرکز مایعات را با فشار بیشتر در امتداد محور آن به سمت خروجی پمپ پرتاب می کند. سرعت انتقال سیالات در همه پمپ های بشقابی یکسان نیست، در واقع فشار و سرعت آب به چند عامل بستگی دارد که عبارتند از:

  • تعداد بزرگی قطر پروانه های پمپ بشقابی
  • دهانه خروجی پمپ آب بشقابی
  • توان پمپ بشقابی(اسب بخار)
بیشتر بخوانید  معرفی شرکت پمپ ونزو

در برخی مدل ها پمپ آب بشقابی دو پروانه وجود دارد که در این حالت، میزان آبدهی با فشار و سرعت بیشتری انجام می گردد، به طوری که آبدهی تا ارتفاع 33 متر و قدرت مکش به 6 تا 7 متر می رسد. امروزه به دلیل وجود ساختمان های بلند، غالبا طبقات با کمبود فشار آب مواجه هستند؛ به همین دلیل وجود یک پمپ آب خوب جهت افزایش فشار آب ساختمان یا تقویت فشار آب خانگی، بسیار با اهمیت است.

مشخصات فنی پمپ بشقابی

عملکرد و مشخصات فنی پمپ آب های بشقابی به شرح ذیل می باشد:

به طور کلی کارایی پمپ آب بشقابی تنها برای انتقال انواع مایعات با ویسکوزیته کم مانند آب، حلال و روغن‌ها و مواد شیمیایی سبک می باشد. یکی از علل مناسب نبودن پمپ بشقابی برای انتقال مایعات یا روغن های با گرانروی بالا این است که این سیالات می توانند باعث سایش و تولید بیش از حد گرما شوند، که این مورد، منجر به آسیب و شکستگی های زودرس دستگاه می شود.

استفاده از پمپ های آب بشقابی برای انتقال مایعات با گرانروی بالا، مناسب نبوده و سبب افزایش ناکارآمدی این دستگاه ها می گردد; چرا که در گرانروی بالا، پمپ بشقابی نیاز به مقاومت و فشار بیشتری برای حفظ میزان جریان مورد نظر می باشد.

از موارد فوق نتیجه می گیریم که بهتر است در گرانروی بالا از پمپ های جابجایی مثبت استفاده شود. این پمپ ها با وجود اینکه عملکرد چندان فوق العاده ای را ارائه نمی کنند ولی از لحاظ فنی کمتر دچار مشکل می شوند. این آسیب کمتر نیز به دلیل آهسته کار کردن پمپ می باشد، چرا که پمپ های بشقابی سرعت بالایی داشته و بیشتر در معرض آسیب هستند.

بیشتر بخوانید  علل و راهکارهای رفع نوسان فشار آب در پمپ آب خانگی

یک نکته مهم دیگر اینکه: بر خلاف پمپ جابجایی مثبت، پمپ آب سانتریفیوژ نمی تواند هنگام خشک بودن عمل مکش را انجام دهد؛ به این معنا که لازم است در ابتدا به طور کامل از سیال پمپاژ شده، پر شود. در نتیجه، استفاده از پمپ های سانتریفیوژ برای جریان های متناوب را به شما توصیه نمی کنیم.

انواع پمپ آب بشقابی و کاربرد های آن

پمپ آب بشقابی در دو مدل سانتریفیوژ و جابجایی مثبت جهت انتقال سیالات تمیز و غیر خورنده مانند آب، روغن، حلال ها در زمینه مصارف خانگی و صنعتی نظیر تامین آب، آبیاری باغ، انتقال سیالات به بخش های مختلف تاسیسات، کاربرد دارد.

بیشترین پمپ آب بشقابی مورد استفاده در ساختمان، مدل سانتریفیوژ می باشند و برخی نیز در شرایط خاص از پمپ های جابجایی مثبت استفاده می شود. همانطور که در بخش های قبل ذکر شد، پمپ آب بشقابی سانتریفیوژ تنها برای پمپاژ مایعات روان تر و با گرانروی پایین مناسب بوده و در صورت استفاده برای مواردی که شامل انتقال جامدات و یا مایعات با ویسکوزیته بالا، می تواند باعث سایش بیشتر پروانه و شافت درایو شود.

در مدل جابجایی مثبت، برای اینکه دبی یا آبدهی پمپ بیشتر شود، باید از پمپ در عمق کم استفاده کرد؛ به عبارتی اگر عمق آب کمتر باشد، دبی آن بیشتر خواهد شد. همچنین استفاده از پمپ بشقابی مدل جابجایی مثبت در خانه هایی که فشار آب کمی دارند، بهتر است.

جالب است بدانید که اغلب انواع پمپ های جابجایی مثبت، ذاتا خود راه انداز(خود مکش ) هستند، به این معنی که می توانند بدون نیاز به پر شدن خط لوله مکش و حذف گاز های غیر قابل میعان از آن (قبل از راه اندازی پمپ)، در بالای سطح مایع پمپ شونده واقع شوند. بنابراین، این نوع از پمپ ها را می توان بدون نیازبه وجود هیچ تجهیزات خاص هواگیری خارجی به راحتی در بالای مخازن انتقال نصب کرد.

بیشتر بخوانید  خاموش و روشن شدن مداوم پمپ آب خانگی– راهنمای جامع عیب‌یابی

برخی از برند های برتر تولید کننده انواع پمپ آب بشقابی عبارت اند از:

  • پمپ پنتاکس بشقابی
  • پمپ بشقابی ابارا
  • پمپ بشقابی داب
  • پمپ بشقابی لیو

انواع پمپ آب بشقابی

مزایای استفاده از انواع پمپ بشقابی

پمپ آب بشقابی به دلیل برخورداری از طراحی ساده، دسترسی ،نگهداری و تعمیر آسان، از جمله پرمصرف ترین مدل های پمپ آب به شمار می رود. بکارگیری این پمپ ها، راه حلی ساده و ارزان قیمت برای تقویت و افزایش فشار آب خانه شما می باشد.

ویسکوزیته مناسب برای پمپ های بشقابی چقدر است؟

یک پمپ مناسب بشقابی از ویسکوزیته مناسب بین 0.1 تا 200 cP برخوردار می باشد.

طرز کار پمپ بشقابی

قلب تپنده پمپ آب بشقابی، پروانه می باشد که متشکل از یک سری منافذ منحنی شکل است. این پروانه ها معمولا بین دو دیسک تعبیه می گردند. در این نوع پمپ، فشار مایع افزایش یافته و در حین چرخیدن از بین مجموعه ای از شیارهای ثابت اطراف پروانه خارج می شود. پروانه که از طریق یک شفت درایو به یک موتور متصل شده و با سرعت بالا ( چیزی حدود 500 تا 5000 دور در دقیقه) چرخانده می شود.

حرکت چرخشی پروانه، مایع را از طریق لبه پروانه در داخل پمپ شتاب داده و آن را با فشار و سرعت بالا، به سمت خروجی هدایت می کند. با وجود اینکه مدل های سانتریفیوژ و جابجایی مثبت، با کاربری های متفاوتی طراحی شده اند، اما در هر دو مدل هدف، انتقال جریان مایع با فشار و تخلیه کنترل شده می باشد.

قیمت پمپ آب