ساختمان های چند طبقه و برج های بزرگ نمی توانند از آب شهری با فشار معمولی استفاده کنند. برای رفع این مشکل استفاده از پمپ های آب استفاده می شود. پمپ آب جتی یکی از انواع پمپ های آب است که در این مقاله با ویژگی های آن آشنا می شویم.

پمپ آب جتی چیست؟

این مدل از پمپ های آب یکی از پرمصرف ترین انواع پمپ آب می باشد. پمپ آب جتی متعلق به گروه پمپ های آب سانتریفیوژی است. پمپ جتی بدون نیاز به لوله کشی می تواند آب را از اعماق به ارتفاع مناسب پمپ کند. این پمپ به گونه ای طراحی شده است که در خط مکش خود هوا را از بین برده و خلاء ایجاد می کند. پس از دفع هوا آب و یا مایع مورد نظر را مانند یک سانتریفیوژ منتقل می کند. از پمپ آب جتی در انتقال مایعات، انتقال سوخت های سبک، سیستم های تهویه، سیستم احتراق، تامین آب استخر، سیرکولاسیون دیگ بخار، مصارف خانگی و صنعتی و آبیاری و مصارف کشاورزی استفاده می شود.

منظور از جت در پمپ های آب جتی این است که در داخل این پمپ ها یک جفت نازل و ونتوری وجود دارد. نازل، آب را از طریق ونتوری که باعث اختلاف فشار می شود، عبور می دهد و در واقع همین اختلاف فشار ایجاد شده کمک می کند تا بتواند آب را پمپ کند.

بیشتر بخوانید  تجهیزات جانبی پمپ آب

پمپ آب جتی

پمپ آب جتی چگونه کار می کند؟

پمپ آب جتی از قابلیت گردش جریان بالایی بهره مند است. در هنگام گردش هوا وارد پمپ می شود. هوای ورودی با مایع موجود در قسمت پروانه پمپ مخلوط می گردد. حال باید سیال تولید شده در مخزن آب تخلیه گردد. این کار توسط نیروی گریز از مرکز صورت می پذیرد. در این اثنا سطح آب کاهش پیدا می کند و هوا درحال افزایش است. حال سیال بدون هوا از سیال مخلوط با هوا سنگین تر است. سیال تهی از هوا به محفظه ی پروانه دار بازگردانده می شود تا برای ترکیب با هوای بیشتر آماده شود. پمپ به تدریج تمام هوای موجود را تخلیه کرده و در لوله مکش خلاء ایجاد می کند. روند پمپاژ سیال با غلبه کردن به فشار اتمسفری بر آبِ درون لوله مکش، آغاز می شود.

ویژگی های پمپ جتی

پمپ های جتی آب را معمولا از چدن و یا پلاستیک می سازند. پمپ های چدنی به نسبت پمپ های پلاستیکی از استحکام بیشتری برخوردار هستند. اگر از پمپ پلاستیکی استفاده می کنید، مراقب اصابت ضربات احتمالی به بدنه آن باشید. پمپ های پلاستیکی و چدنی از نظر فشار کلی ایجاد شده باهم متفاوت هستند:

برای اکثر پمپ های جتی پلاستیکی فشار کلی نمی تواند بیش از 70 psi بشود. بنابراین ، استفاده از پمپ های آب جتی با جنس پلاستیک برای کاربرد افزایش فشار توصیه نمی شود.
در اکثر پمپ های چدنی نیز فشار کلی نمی تواند بیش از 100 psi باشد. این حداکثر فشاری است که پمپ می تواند تامین کند و باید با توجه به فشار بالقوه آب ورودی خود، بررسی کنید که آیا احتیاجی به پمپ آب نیز می باشد یا خیر.
پروانه و یا فن در پمپ های جتی را عموما از برنج می سازند. برخی از شرکت های سازنده پمپ نیز باتوجه به نیاز مشتری فن پمپ را از استیل ضد زنگ و نوریل طراحی می کنند. استفاده از پروانه استیل در مناطقی که آب شور است بسیار رایج است.

بیشتر بخوانید  مزایای منبع تحت فشار واتس: بهینه سازی عملکرد پمپ آب

ویژگی های انواع پمپ آب جتی

نکاتی مهم برای افزایش کارایی پمپ جتی

در هنگام کار با پمپ آب جتی موارد زیر را جدی بگیرید:

قبل از روشن کردن پمپ آل جتی، بدنه و محفظه پمپ آب باید کاملا هوا گیری شود.(‌ اطمینان حاصل کنید که بدنه و محفظه پمپ کاملا در آب باشد) در غیر این صورت احتمال خرابی پمپ بالاست.
اتصالات در لوله مکش باید تهی از هوا باشند.
خط مکش را طوری طراحی کنید تا هیچ فضایی برای به دام انداختن هوا ایجاد نشود.
اگر می خواهید سیالات کثیف را پمپاژ کنید، از فیلتر برای جداسازی ذرات معلق جامد استفاده کنید.
برای سرعت بیشتر مکش مایع، اندازه لوله مکش را تا جایی که ممکن است به حداقل برسانید. زمان طولانی مکش باعث تبخیر مایع می گردد.
اگر در فضای باز اقدام به نصب پمپ کرده اید، مراقب یخ زدگی پمپ آب جتی خود باشید. توصیه می شود از یک عامل گرمایشی برای جلوگیری از یخ زدگی پمپ استفاده کنید.
اطمینان حاصل کنید که در محفظه پمپ، آب به مقدار کافی موجود است.
اگر متوجه شدید که پمپ آب شما دائم روشن و خاموش می شود، یعنی مشکلی در کارکرد آن وجود دارد و بهتر است از یک منبع تحت فشار استفاده کنید.

پمپ آب جتی؛ کم عمق یا عمیق؟

پمپ آب جتی در دو مدل کم عمق و عمیق تولید و به بازار عرضه می شود. پس برای انتخاب یک پمپ آب جتی کارا ، باید به موردکاربرد خود توجه کنید. به طور معمول یک پمپ آب جتی کم عمق می تواند آب را تا حداکثر عمق ۲۵ متری پمپ کند. و دارای نازل و ونتوری است. درحالی که پمپ جتی عمیق می تواند آب را تا از عمق ۸۰ الی ۱۰۰ متر ( بسته به توان اسب بخار پمپ ) منتقل کند. نازل و ونتوری پمپ آب عمیق در یک انژکتور و یا جت کیت قرار گرفته است. پمپ آب جتی عمیق برای نصب به دو لوله نیاز دارد. این دو لوله وظیفه اتصال پمپ به پکیج انژکتور را بر عهده دارند.

بیشتر بخوانید  کاربرد پمپ آب در صنایع و مصارف خانگی

نکات مهم پمپ آب جتی

استفاده از پمپ جتی چه مزایایی دارد؟

وجود این ویژگی ها در پمپ جتی، باعث شده این پمپ آب در رده یکی از پر کاربرد ترین مدل های پمپ آب قرار گیرد:

  • هزینه نصب پائین
  • نگهداری آسان
  • بازدهی بالا
  • تنوع و گوناگونی وسیع
  • دامنه گسترده کاربردی مثل استفاده از آن برای پروژه های آبرسانی و یا کشاورزی
  • جریان تخلیه یکنواخت مایع